Égi peloton

Halhatatlanokról, akik már nincsenek itt. Halhatatlanokról, akik remélhetőleg sokáig velünk maradnak.

Utolsó kommentek

  • manx express: egyszer tényleg volt második az összetettben hamilton, de szerintem nem törött csonttal. visont me... (2009.01.13. 05:35) Fiorenzo Magni
  • NAR: Kemény legény volt, úgy látszik, nem csak Hamilton lett törött csonttal második a Giron. (2009.01.12. 23:10) Fiorenzo Magni
  • manx express: Egyetértek (2008.11.19. 04:32) Marshall Taylor
  • NAR: Szerintem az is szerepet játszik abban, hogy míg mondjuk Armstrongnak ott volt példaképnek Greg Le... (2008.11.18. 22:03) Marshall Taylor
  • manx express: Jó kérdés. Az biztos, hogy a nemzetközi szövetség elég sokat tesz azért, hogy a sport ne csak euró... (2008.11.17. 04:54) Marshall Taylor
  • Utolsó 20

Linkblog

Sylvère Maes

2008.11.07. 17:49 :: manx express

Sylvère Maes 1909. augusztus 27-én született a belgiumi Zevekote falucskában. Korán kezdett kerékpározni, ennek köszönheti, hogy már elég korán, 23 évesen olyan versenyen végzett az élen, mint a Brüsszel-Luxemburg-Mondorf, bár itt még egyéni indulóként állt rajthoz. Első profi szezonját az Alcyon-Dunlop csapatánál töltötte 1933-ban, mely évben a Párizs-Roubaix klasszikust is megnyerte. Több kisebb jelentőségű egynapos versenyen diadalmaskodott, de rendszeres résztvevője volt hatnapos pályaversenyeknek, nem egyszer állhatott dobogón is. Mindezek ellenére nevét leginkább a Tour de France-hoz szokták kapcsolni.

Egyes források szerint az 1935-ös Tour-győztes Romain Maes bátyja, ám megbízható adatok hiányában ebben nem tudok állást foglalni. Annyi azonban bizonyos, hogy mindkét Maes indult a Tour de France-on 1936-ban. Mivel Romain nem fejezte be a versenyt, a belga csapat vezetője az előző évi viadalon szakaszgyőzelmet szerzett Sylvère lett. Már a verseny első szakaszaitól kezdve hatalmas csata dúlt a franciák és a belgák között (azokban az években nemzeti csapatok indultak), a hazai Maurice Archambaud mögött a második helyen Sylvère Maes állt. Maes a 8. szakaszon a Briançon előtti emelkedőkön sokkal erősebbnek bizonyult ellenfelénél, így 8 perces előnnyel nyerte a szakaszt, át is vette Archambaud-tól a sárga trikót. Egészen a Pireneusokig a belgák biztosan védték a sárga trikót. A Luchon—Pau etapon Sylvère Maes magabiztosan nyerte az utolsó három hegyet (Tourmalet, Soulor, Aubisque), és 13 perccel ért célba Antonin Magne, és 20 perccel Felicien Vervaecke előtt. A verseny gyakorlatilag eldőlt, Párizsban Sylvère Maes majd’ fél óra előnnyel nyerte az összetett versenyt.

1937-ben Mussolini beszüntette a Tour de France elleni bojkottját, így Gino Bartali elindulhatott élete első Tour-ján. Bartali a 7. szakaszon megnyerte a Galibier tetején lévő hajrát, majd egyedüli szökevényként nyerte a szakaszt Grenoble-ban, és felvehette élete első sárga trikóját. A következő etapon Bartali újra támadásba lendült, ám a Col de Laffrey lejtőjén egyik csapattársa miatt hatalmasat bukott, nekiütközött a korlátnak, azon átbukva egy szakadékba zuhant, de szerencsére egy hegyi patakban landolt. Bartalit kimentették a vízből, aki azonnal kerékpárra ült, és folytatta a versenyt. A következő szakaszokon Bartali folyamatosan időhátrányba került sérülései és megfázása miatt. A csapat vezetése végül visszaléptette Bartalit a versenytől. Bartali távozásával egy új verseny kezdődött. Sylvère Maesnek 35 másodperces előnye volt a függetlenként versenyző olasz Mario Vicinivel szemben, a francia Roger Lapébie is csak 1 perc 22 másodperccel állt Maes mögött. A 15. szakasz (Luchon—Pau) kezdetekor pánik tört ki a francia csapatban, mivel minden jel szerint Lapébie kormányát valaki elfűrészelte. A francia már a második hegyen (Col d’Aspin) 5 perc hátrányban haladt, ám az utolsó hegyen (Tourmalet) mégis erőre kapott, és utolérte riválisait, igaz Maes defektet kapott. Lapébie-t ugyan megbüntették, mert állítólag társai tolták a hegyen, ezért a francia csapat visszalépéssel fenyegetőzött. A sárga trikós Maes egy későbbi szakaszon újra defektet kapott, csak nagy nehézségek árán tudott úgy célba érni, hogy ne veszítse el a sárga trikót. Maest azonban 30 másodpercre megbüntették, mert állítólag két függetlenként induló belga segítette vissza defekt után a mezőnybe. Maes összetettbeli előnye 25 másodpercre csökkent. Ekkor a dühös belga csapat visszalépett a versenytől, a sárga trikót viselő versenyzővel egyetemben.

1939-ben sem Olaszország, sem Németország nem küldött csapatokat a Tourra, ezért kisebb francia csapatok is indulhattak a versenyen, illetve egy belga B csapat is rajtengedélyt kapott. Így Sylvère Maest tulajdonképpen két csapat is segíthette, ami igen jól jött neki René Vietto ellenében, különösen azon a szakaszon, amely az Izoard csúcsán haladt keresztül. A szakaszt Maes 17 perces előnnyel nyerte, előnyét pedig a másnapi 65 km-es hegyi időfutamon további 10 perccel növelte. Maes 1939-ben végül megnyerte második Tourját, illetve a Tour hegyi trikóját is.

Sylvère Maes majd’ 40 éves koráig profi versenyző volt, 1948-ban még a Mercier csapat tagjaként versenyzett. 1966. december 5-én halt meg Oostendében.

 

2 komment

Címkék: bartali maes sylvère magne vietto maes romain archambaud vervaecke vicini lapébie

A bejegyzés trackback címe:

https://egipeloton.blog.hu/api/trackback/id/tr88756042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása